Om Øresundsparken

På Rødlersvej og Blålersvej i Nivå ligger 170 rækkehuse, der alle er med i grundejerforeningen "Øresundsparken". Bebyggelsen ser ud som på billedet herunder. Der er beboelse i to plan - plus fuld kælder. Der er store grønne fællesarealer med flere gode legepladser, der flittigt benyttes af børnene i beboelsen. Vejene er blinde og derfor kun lidt traffikeret, og der er parkeringspladser dels ved hvert hus og dels rundt omkring på fællesarealerne.

Du finder os i Nivå i Nordsjælland mellem jernbanen og kysten, tæt på stationen, indkøbscenteret og skolen - i øvrigt ikke særlig langt fra strand, marker, skov og havn.

Nivå ligger i Fredensborg kommune ved Øresund. Byen har sit navn efter åen, der munder ud i Øresund her. Langs åen er anlagt en sti, der kan følges på cykel eller til fods langt ind i det åbne landskab syd og vest for Nivå.

Færdslen til Nivå foregår i øvrigt med jernbane på kystbanen, der forbinder København og Helsingør, eller med bil og bus via Helsingørmotorvejen og Strandvejen. Lige øst for bebyggelsen i Øresundsparken går Gammel Strandvej, der ikke er nær så befærdet som den nyere Strandvej længere mod øst.

Gammel Strandvej fører mod nord til Nivå havn, der ejes af kommunen, og hvor der ligger fiskebåde og lystbåde. Følger man i stedet Gammel Strandvej mod syd, kommer man først over åen og kort efter forbi Nivaagaard, der nu er kendt for sin malerisamling. Nivaagaard var tidligere ejet af indehaveren af teglværket, som var den helt store virksomhed i byen, men som for længst er lukket.

Af og til afholder foreningen en udflugt eller et arrangement for medlemmerne, for eksempel en sommerfest og en udflugt i naturen til nærliggende skønt sted ved strand eller skov.

Kørselsvejledning

Kør ad Helsingørmotorvejen og tag frakørsel 5 nordfra eller 6 sydfra. Kør ad Nivåvej mod øst indtil den ender i Gammel Strandvej og benyt derefter kortet ovenfor. På Øresundsparkens område er flere gæsteparkeringer. Endnu nemmere er det at tage toget til Nivå. Gå efter kortet fra stationen.